Kontakt oss Ledige stillinger Min side

Kommunale eiendomsavgifter - generelt

Kommunale eiendomsavgifter faktureres tre ganger i året.

Grunnlaget for prisene er kostnadene kommunen har (selvkost) for den enkelte tjeneste. Tinglyst eier er ansvarlig for at fakturaen blir betalt. Ved eierskifte blir adresseregisteret automatisk oppdatert etter tinglysing. Faktura blir da ikke delt opp mellom kjøper og selger.
Når skal avgiftene betales?
Det har tidligere vært to hovedterminer for kommunale eiendomsavgifter i løpet av et år.
Fra og med 2025 er hovedterminene delt opp i tre:

Første termin: 1. januar–30. april. (Forfall 1. april).
Andre termin 1. mai–31. august. (Forfall 1. august).
Tredje termin: 1. september-31. desember. (Forfall 1. desember).
Vil du dele opp faktura på kommunale gebyr?

Vi tilbyr nå at du kan få faktura på kommunale gebyr oftere.

Du kan beholde dagens ordning med 3 ganger pr år, eller få faktura 6 ganger pr år.

Dersom du ønsker å dele opp fakturaene vil disse ha forfall
1. april, 1. juni, 1. august, 1. oktober, 1. desember og 1. februar.

Avtale om endring av fakturahyppighet må inngås i god tid før fakturering av hoved-terminene som er ca 25. februar, 25. juni eller 27. oktober.

Hvordan gå fram for å dele opp faktura i flere terminer

Gebyrer, betalingssatser og eiendomsskatt 

Vann- og avløpsgebyr

Om vannmåling

Slamtømming

Tilsyn avløpsanlegg

Renovasjonsavgift, avfall

Co2-avgift, avfall

Feiing og brannforebyggende tilsyn

Eiendomsskatt


Oversikt over endringer i gebyrene 

Kommunale gebyrer og betalingssatser, endringer 2024-2025 (PDF)

Om din faktura

Se din faktura, logg inn på Min faktura.

Søke fritak, søke om betalingsutsettelse eller klage.

Betale faktura, hvordan og hvem.


Andre gebyrer og betalingssatser

Andre gebyrer i Hol kommune