
Med eDialog kan du sende brev og dokumenter digitalt på en sikker måte, også dokumenter som er unntatt offentlighet.
Vanlig e-post er ikke regnet for å være en sikker kanal, og du skal ikke benytte e-post om du skal sende sensitive opplysninger til kommunen.
Dokumenter som sendes til kommunen, skal være i PDF-format for å sikre at de er arkivverdige.
Hjelp til å konvertere dokumenter til PDF-format:
Konverter til PDF med Microsoft Word:
- Åpne dokumentet i Microsoft Word
- Klikk på «Fil» > «Lagre som»
- Velg «PDF» fra filformatlisten og klikk «Lagre»
Konverter til med PDF-programvare:
- Installer en PDF-programvare som Adobe Acrobat Reader
- Åpne dokumentet i programvaren
- Velg alternativet for å lagre eller eksportere som PDF
For å bruke tjenesten må du logge inn via ID-porten.
Når du har logget deg inn fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentene du vil sende oss.
Slik fyller du ut skjemaet:
- Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer)
- Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne)
- Tittel: Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummer
- Kommentar: Gi opplysninger om sendingen din
- Husk å laste opp relevante vedlegg
- Klikk på «Send forsendelse.» Sendingen blir kryptert og sendes direkte til sak-/arkivsystemet vårt
- Du får kvittering med referansenummer på e-post (fra svarut.ks)
Du kan bruke eDialog hvis du skal
- Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
- Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
Du skal ikke bruke eDialog dersom
- Du har generelle spørsmål. Da kan du ta kontakt på telefon, eller sende e-post til postmottak@hol.kommune.no
- Kommunen har elektroniske skjema til noen formål, f. eks. søknad om barnehageplass og søknad om stilling. Slike søknadskjema finner du på hjemmesida
- eDialog skal ikke benyttes for dialog med legetjenesten, barneverntjenesten, helsestasjon eller PPT
- Du kan ikke benytte eDialog ved innsending av Egenerklæring om konsesjonsfrihet