Innsamling av matavfall

Hallingdal Renovasjon startet med innsamling av matavfall høsten 2023. Husholdninger med henteordning er prioritert i første omgang.

Husholdninger med henteordning
Matavfall.jpg
Dunk og utstyr til matavfall

Dunk til matavfall, kurv til å ha i kjøkkenbenken og bioposer vil bli levert til alle abonnenter med henteordning i løpet av sommeren/høsten. Veiledning vil ligge ved.

Første innhenting av matavfall var i uke 38, altså 20. september for Hol kommune.

Matavfall hentes hver 2. uke, samme dag som restavfallet. Se tømmekalender for andre halvår 2023. Du kan også laste ned tømmeappen "Hallingdal Renovasjon" dersom du har smarttelefon. Da får du varsler om hva som skal tømmes når.

Husk at dunkene alltid må stå framme fra kl. 06.00 på tømmedag.

Abonnenter som har avtale om hjemmekompostering vil ikke få utlevert utstyr til matavfall.

Matavfall på returpunkter
Returpunkt moloker Hallingdal Renovasjon.jpg
Returpunkt med moloker

For å kunne tilby kildesortering på alle returpunktene, har Hallingdal Renovasjon valgt å redusere antall returpunkter, prosjekt "Færre og større". Returpunktene som videreføres skal oppgraderes ved at de gamle containerne byttes ut med delvis nedgravde avfallsbrønner, moloker.

Innsamling av matavfall på de nye returpunktene vil komme i andre omgang, etterhvert som de nye returpunktene blir ferdige. Det vil da legges ut bioposer til bruk på returpunktene.

Det er kun abonnenter uten avfallsdunker hjemme som skal bruke returpunktene.

Hvordan sortere?

Matavfallet pakkes i bioposene før det kastes i beholderen for matavfall.

JA TAKK!

Matrester