Hol Bygdearkiv

Hol Bygdearkiv sitt viktigste oppdrag er å bevare og formidle kulturarven som tilhører alle innbyggere i Hol kommune. Arkivet inneholder en omfattende fotosamling, gamle lydbånd og privatarkiv.

Fotohistorien

I Hol i Hallingdal startet den første fotografen å ta bilder i 1864.

Da Hol kommune på 1980-tallet fikk samlingen etter Torbjørn Trageton (1840-1893) ble beslutningen om å bygge Hol Bygdearkiv tatt.
Her finnes også samlingene etter Lars Ødegaard (1877-1933), Arne E. Grøvo (1892-1961), Olav S. Reinton (1886-1916), Lars K. Bry (1904-1988), Sigvat Tveito (1889-1953) og Nicolai Grøvo (1923-1981)

Samlingen inneholder svært mange portretter, men det var også viktig å dokumentere livshendelser som gravferder, familiebilder, amerikareiser og andre historiske begivenheter. Andre viktige samlinger er Widerøesamlingen, Dagalisamlingen og det store antallet reproduksjoner innlevert av privatpersoner.

Foto: Torbjørn Trageton, Håndkolorert av Olav Sataslåtten.jpg
Foto HBA.92001-0014: Unge jenter i hallingbunader.
Fotograf: Torbjørn Trageton
Håndkolorert av Olav Sataslåtten.
Bildet henger nå som utsmykning i Hol Bygdearkiv i formatet 200x150 cm.

Dokumentarkivet

En rekke frivillige organisasjoner og privatpersoner har gitt eller deponert sine private arkiver til Hol Bygdearkiv gjennom årene. Privatarkiver er arkiver skapt i privat sektor, i hovedsak fra bedrifter og institusjoner, i det frivillige organisasjonslivet og av enkeltpersoner.

Disse arkivene har stor verdi som dokumentasjon av kulturelle, rettslige og historiske hendelser for lokalsamfunnet og er vårt felles kollektive minne.

Digitalt Museum

Digitalt Museum er hele Norges digitale museum og her kan du boltre deg blant millioner av bilder av hendelser, gjenstander, lydopptak, historier, kunst, bygninger osv. Du kan også være en aktiv bidragsyter ved å legge inn kommentarer til et bilde. Kanskje du har mer informasjon, har oppdaget feil eller ønsker å bestille et bilde. Denne kontakten med brukere er gull verd for alle som arbeider med arkivering.

www.digitaltmuseum.no

Frivilligheten

Frivillig arbeid er en viktig drivkraft i kulturelt arbeid og foregår på mange plan, et av dem er å være en aktiv bruker av Digitalt Museum. Hvis du har lyst til å bidra med frivillig arbeid i Hol kommune, eller bare er litt nysgjerrig kan du besøke nettsidene til Frivilligsentralen i Hol, her skjer det mye spennende:

Hol Frivilligsentral

Hilsen fra
Hol kulturvern

Les om kulturvern og severdigheter i Hol kommune

Sist endret: 03.04.2024