Hol kommune tilbyr nå innbyggere og fritidsboligeiere en ny og enklere måte å rapportere feil på. Med innbyggerappen Civis og tjenesten «Innbyggermelding» kan du enkelt melde fra om blant annet mørke gatelys, hull i vegen og manglende brøyting. Feilmeldingene sendes direkte til fagfolk, og du kan enkelt følge sakens status i appen.
Tjenesten er helt anonym, men det er mulig å legge igjen kontaktinformasjon dersom du selv ønsker dette.
Har du lastet ned innbyggerappen Civis?
Den mest effektive måten å melde feil til kommunen, er å gjøre det via «Meld fra» i innbyggerappen Civis.
Vi anbefaler alle innbyggere og fritidsboligeiere i Hol kommune å laste ned Civis. Appen er helt gratis, og krever ingen innlogging.
Hvordan fungerer det?
- Du finner funksjonen på forsiden av innbyggerappen Civis under ikonet «Meld fra» på fanen nederst i appvinduet.
- I Civis kan du ha en skriftlig og sikker dialog med kommunen direkte om saken din. Du kan enkelt legge inn et bilde og du kan markere på et kart hvor det er et problem vi bør løse.
- Legg inn meldingen din på riktig kategori, så blir den automatisk videresendt til fagfolk som jobber med akkurat det du melder inn.
- Du vil få et varsel i appen når saksbehandleren svarer deg eller endrer status på saken. Dermed kan du fortløpende følge med på saken du har meldt inn.
- Civis samler alle meldte feil og observasjoner på ett sted, slik at prosessen forenkles både for deg og kommunen.
Lær hvordan du bruker Innbyggermelding via læringsplatformen Kakadu (gratis)

Hva skal meldes inn og ikke?
Det er viktig å skille mellom hva som tilhører kommunen, fylkeskommunen eller private. Dette kan være utfordrende når det kommer til vegnettet. Kartfunksjonen i Innbyggermelding i Civis forteller deg om vegen er kommunal eller ikke.
Feil som kan meldes inn kommunen
- Defekte kommunale gatelys
- Manglende brøyting eller strøing på kommunal veg og gangveg
- Hull i kommunal veg
- Unormal smak, lukt eller farge på kommunalt drikkevann
- Bortfall av kommunalt drikkevann
- Forsøpling på kommunale friområder og avfallspunkt
Feil som ikke skal meldes inn til kommunen
- Defekte gatelys på riks- eller fylkesveg
- Manglende brøyting eller strøing på riks-, fylkesveg og gangveg.
- Hull i riks-, fylkes- og privatveg
- Feil på strømforsyning. Meld inn til nettleverandør.
- Unormal smak, lukt eller farge på privat drikkevann
- Bortfall av privat drikkevann
- Forsøpling på privat eiendom
Hva om det haster?
Vann og avløp
- Ring vakttelefon vann og avløp 959 80 066
Brøyting og strøing
- Ring vintervedlikehold veg i Østre Hol 468 63 086
- Ring vintervedlikehold veg i Vestre Hol 959 80 491
Riks- og fylkesveg
- Ved hull og skader på riks- eller fylkesveg, ring vegtrafikksentralen på telefon 175, eller meld fra om feil og mangler hos Buskerud fylkeskommune
Hvor melder jeg feil hvis jeg ikke har Civis?
Kommunens hovedkanal for å motta og behandle saker er gjennom Innbyggermelding i Civis. Om du ikke har smarttelefon, kan feil fortsatt meldes inn via andre kanaler.
Nettside
Feil kan også meldes inn via nettsiden til Civis:
Klikk her for å melde feil (Civis.no)
E-post
Dersom du ikke har smarttelefon, send e-post til Hol kommune.
Telefon
Dersom du ikke har e-post eller smarttelefon, ring Servicetorget.
Telefonnummeret er 32 09 21 00.
Akutte hendelser
- Ring nødnummer om det er en akutt hendelse med fare for liv og helse.
- Ring 175 vegtrafikksentralen om situasjoner som påvirker trafikksikkerhet og fremkommelighet på riks- og fylkesvegene.