Kontakt oss Ledige stillinger Min side

Fakturering

Kommunale eiendomsavgifter faktureres tre ganger i året. Grunnlaget for prisene er kostnadene kommunen har (selvkost) for den enkelte tjeneste. Tinglyst eier er ansvarlig for at fakturaen blir betalt. 

Oversikt over fakturaer finner privatpersoner på Mine fakturaer. Her kan du også søke om betalingsutsettelse.
Når skal avgiftene betales?
Det har tidligere vært to hovedterminer for kommunale eiendomsavgifter i løpet av et år.
Fra og med 2025 er hovedterminene delt opp i tre:

Første termin: 1. januar–30. april (Forfall 1. april)
Andre termin 1. mai–31. august (Forfall 1. august)
Tredje termin: 1. september-31. desember (Forfall 1. desember)
Vil du dele opp faktura på kommunale gebyr?

Vi tilbyr at du kan dele opp fakturaen på kommunale avgifter, og få faktura 6 ganger pr. år dersom du mottar faktura digitalt. Dersom du ønsker å dele opp fakturaene vil disse ha forfall 1. april, 1. juni, 1. august, 1. oktober, 1. desember og 1. februar.

Avtale om endring av fakturahyppighet må inngås i god tid før fakturering av hoved-terminene som er ca 25. februar, 25. juni og 27. oktober. Dette gjøres på Mine fakturaer for privarpersoner. Firmakunder må sende en e-post til regnskap@hol.kommune.no

Ønsker du å gå tilbake til tre fakturaer gjøres dette på samme måte, i god tid før en ny hovedtermin. 

Alternativer for betaling av fakturaen

eFaktura

Du må krysse av på "ja takk alle"/ "alle eFaktura" i nettbanken din. Da vil du automatisk få eFaktura neste gang.

eFaktura avtaler er knyttet mot ditt personnummer.

AvtaleGiro

AvtaleGiro oppretter du når du betaler faktura i banken.
AvtaleGiro-avtalen er knyttet mot kundenummeret ditt i Hol kommune.
AvtaleGiro må ikke opprettes for andre enn deg selv.

Du finner detaljert informasjon om eFaktura og AvtaleGiro i nettbanken din.

Faktura på e-post

Du kan sende e-post til postmottak@hol.kommune.no om du ønsker fakturaen tilsendt på e-post.

Faktura som brevpost

Kontakt kommunen på tlf. 32 09 21 00 om du ønsker dette. Du kan også sende e-post til økonomiavdelingen: regnskap@hol.kommune.no 

Endre hvem som skal betale fakturaen

Skal andre enn dagens fakturamottaker betale fakturaen fremover, må kommunen få beskjed om dette. Send e-post til postmottak@hol.kommune.no eller ring tlf. 32 09 21 00. Vi vil da endre regningsmottaker. Regningsmottaker må krysse av på "ja takk alle"/ "alle e-faktura" i nettbanken.

Ligger du som fakturamottaker og ikke skal være det lenger, må du slette AvtaleGiro-avtalen i nettbanken din.

Eierskifte og endring av fakturamottager

Ved eierskifte blir adresseregisteret automatisk oppdatert etter tinglysing.

Fakturaen vil ikke bli delt opp mellom kjøper og selger, men må gjøres opp partene imellom.


Oversikt over endringer i gebyrene 

Kommunale gebyrer og betalingssatser, endringer 2024-2025 (PDF)