Kontakt oss Ledige stillinger Min side

Grunnskoler i Hol

Det er en barneskole og en kombinert barne- og ungdomsskole i kommunen. I tillegg er det en skole for barn med astma, allergi og hjertefeil i tilknytning til Geilomo barnesykehus.

Geilo barne- og ungdomsskole

Hallingskarvet skole

Geilomo skole

Overgang barnehage-skole  

Hol kommune har et overordnet ansvar for å legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole. Kommunen setter rammene for samarbeidet mellom barnehagene og skolene, slik at barna møter et helhetlig og sammenhengende læringsløp.

Et felles ansvar

Barnehagen og skolen er begge pedagogiske institusjoner for omsorg, danning, lek og læring. Selv om de har ulike samfunnsmandater, skal de begge bidra til en god start på livet og livslang læring.

Foresatte har hovedansvaret for barnets oppdragelse, men barnehagen, skolen og foresatte har et felles ansvar for at barnet møter skolen med trygghet, entusiasme og lærelyst.

Trygghet og sammenheng

Barn og foresatte skal kunne stole på at både barnehagen og skolen gjør sitt beste for å:

  • skape trygghet og forutsigbarhet
  • sikre sammenheng og kontinuitet i barnets utvikling og læring
  • gi alle barn en god skolestart, tilpasset deres behov

Dette krever tett samarbeid:

  • med barn og foresatte
  • mellom ansatte i barnehage og skole
  • og med relevante støtte- og hjelpetjenester ved behov

Tidlig innsats og god informasjonsflyt er viktig for å kunne følge opp barn som trenger ekstra støtte i overgangen.

Barnets stemme er viktig

Barns medvirkning og deltakelse er en viktig del av overgangsarbeidet. De skal bli hørt, få uttrykke sine tanker og forberedes på det som skal komme.

Skole- og SFO-rute

Forskrift om skole- og feriedager 2025 - 2026

Elevenes skolemiljø

Retten til et trygt og godt skolemiljø – opplæringsloven kapittel 12

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer trivsel, læring og helse – både fysisk og psykisk. Dette er nedfelt i den nye opplæringsloven kapittel 12, som trådte i kraft 1. august 2024.

Informasjon om barnehage- og skolemiljø - UDIR

Foreldreutvalget for grunnopplæringen - FUG

Kommunens mål

Hol kommune har i sin kommunedelplan for barnehage og skole (2019–2031) satt som mål at alle barn og unge skal oppleve et inkluderende miljø som:

  • fremmer god psykisk og fysisk helse
  • bidrar til å forebygge utenforskap og mobbing
  • gir alle elever en følelse av trygghet og tilhørighet         

Skolene har ansvar for å:

  • arbeide aktivt og systematisk for å fremme et godt psykososialt skolemiljø         
  • forebygge, avdekke og håndtere mobbing, krenkelser og utestengelse
  • sikre at elevenes rettigheter etter kapittel 12 i opplæringsloven blir oppfylt
Samarbeid med foresatte

God kommunikasjon mellom hjem og skole er avgjørende for elevenes læring, trivsel og utvikling. Et godt skole–hjem-samarbeid bidrar til å styrke læringsmiljøet og hele oppvekstmiljøet til elevene. Dette er forankret i både overordnet del av læreplanverket (§ 3.3) og den nye opplæringsloven § 12-1, som gjelder fra 1. august 2024.

Samarbeid mellom hjem og skole - UDIR

Et felles ansvar – med ulikt utgangspunkt

Opplæringen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet. Foreldre og foresatte har hovedansvaret for barnets oppdragelse og utvikling, og er barnas viktigste omsorgspersoner. De har verdifull kunnskap og erfaring som skolen bør bruke aktivt for å støtte elevens:

  • danning
  • læring
  • sosiale utvikling

Samtidig har skolen det overordnede ansvaret for å:

  • ta initiativ til samarbeid
  • tilrettelegge for god dialog
  • gi nødvendig informasjon til hjemmet
  • legge til rette for at foreldre og foresatte får reell innflytelse i sine barns skolehverdag

Samarbeid krever tydelighet og tillit

Hjemmets holdning til skole har stor betydning for elevens motivasjon og skoleinnsats. Foreldre og foresatte møter skolen med ulike behov, forventninger og erfaringer. Dette kan føre til ulike oppfatninger om skolens rolle og praksis – og skolen må være rustet til å håndtere disse ulikhetene på en respektfull måte.

For å styrke samarbeidet må skolen:

  • kommunisere tydelig hva skolen står for og hva den kan tilby
  • forklare hvilke forventninger som stilles til hjemmet 
  • møte alle foresatte med respekt og likeverd, uavhengig av bakgrunn eller ressurser

Sosial ulikhet og ansvar for inkludering

Skolen må være bevisst på at ikke alle elever har samme mulighet til støtte hjemmefra. Dette stiller krav til skolens evne til å:

  • møte elever og foreldre med ulik livssituasjon på en inkluderende måte       
  • tilpasse kommunikasjon og støtte slik at alle kan delta i samarbeidet på egne premisser

Tillitsfull dialog mellom skole og hjem er et gjensidig ansvar – men skolen har initiativplikten.

Lovgrunnlag

Opplæringsloven

Overordnet del av læreplanverket §3.3 - Samarbeid mellom hjem og skole

Hallingdal PPT og OT IKS (Pedagogisk psykologisk tjeneste)

PPT hjelper barn, elever, lærlinger, lærekandidater, praksisbrevkandidater og voksne som har behov for særskilt tilrettelegging i barnehage, skole eller opplæring. Målet er at alle skal få et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.

PPT bistår også barnehager og skoler i arbeidet med å legge til rette for barn og elever med særskilte behov.

Når kan du kontakte PPT?

Du kan ta kontakt for råd og veiledning - også uten henvisning.

Følgende kan kontakte PPT:

  • Elever over 15 år
  • Foresatte
  • Barnehager og skoler
  • Andre samarbeidspartnere (f.eks. helsestasjon, barnevern, fastlege)

Rett til å bli hørt

I tråd med barnevernkonvensjonen artikkel 12 og opplæringsloven, har barn og elever rett til å gi uttrykk for sine meninger og bli hørt i saker som angår dem - også når voksne tar kontakt med PPT.

Hva gjør PPT?

PPT har både individ- og systemrettede oppgaver

Individrettet arbeid:

  • Utrede behov for spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning
  • Gi anbefalninger og råd om tilrettelegging
  • Bistå i samarbeid med foresatte, barnehage og skole

Systemrettet arbeid:

  • Veilede barnehager og skoler i arbeidet med tilpasset opplæring og inkluderende praksis
  • Bidra til kompetanseutvikling
  • Delta i utviklingsarbeid og tverrfaglig samarbeid

Lovgrunnlag

PPT er en lovpålagt tjeneste regulert av:

Opplæringsloven

Barnehageloven

Spesialpedagogikk - UDIR

Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten har et systemrettet samarbeid med skolen for å bidra til å sikre elevene et godt fysisk og psykososialt miljø. Skolehelsetjenesten er et tilbud til alle skoleelever under 20 år, det vil si alle elever i grunnskolen og i videregående skole.

Skolehelsetilbudet Skolehelsetjenesten tilbyr støttesamtaler, gjennomfører vaksinasjoner, helseundersøkelser og henviser videre til andre hjelpetjenester/ spesialist/ sykehus ved behov. Det gjennomføres også gruppesamtaler ved behov.

Skolehelsetjenesten har faste treffetider på barneskolene og på ungdomsskolen. Elever og foreldre kan ta kontakt via skolen, eller ved å ringe Geilo helsestasjon.

Barnevern

Barneverntjenesten skal samarbeide med andre tjenester når det kan gi bedre hjelp for barnet og familien. Et velfungerende samarbeid handler om å utnytte hverandres ansvarsområder, tilgjengelige ressurser, virkemidler og kompetanse.

Det følger også av barnevernloven at barneverntjenesten skal medvirke til at barns interesser ivaretas av andre offentlige organer.

Den kulturelle skolesekken

Alle elever i grunnskolen og på videregående skole får tildelt faste produksjoner som skolen skal legge til rette for at elevene får delta på. Elevene vil oppleve et mangfoldig og profesjonelt kulturtilbud både på skolen og gjennom besøk på viktige kulturinstitusjoner i fylket. 

  • skal bidra til at alle elever får oppleve et profesjonelt kunst- og kulturtilbud
  • skal bidra til å utvikle en helhetlig innlemmelse av kunstneriske og kulturelle uttrykk for å realisere skolens læringsmål
  • skal formidle kunst og kultur på en måte som gir elevene verdifulle opplevelser og setter dem i stand til å møte kulturelle utfordringer i dag og i fremtiden på en reflektert og konstruktiv måte.

Den kulturelle skolesekken Buskerud

Skoleskyss

Viken Fylkeskommune har ansvar for skoleskyssen. Den daglige driften er delegert til et eget forvaltningsorgan, Brakar. Det er også Brakar som leier inn transportørene i den enkelte kommune.

Følgende grunner kan gi rett til skoleskyss:

  • Lang avstand mellom skole og hjem
  • Særlig farlig eller vanskelig skolevei
  • Funksjonshemming, midlertidig skade eller sykdom
  • Båttransport
Retten til gratis skoleskyss

Retten til fri skyss er nedfelt i opplæringslovens § 7 - 1 der det heter:

"Elevar i 2. -  10. klasse som bur meir enn fire kilometer frå skolen har rett til gratis skyss. For elevar i 1. klasse er skyssgrensa to kilometer. Elevar som har særleg farleg eller vanskeleg skoleveg har rett til gratis skyss utan omsyn til veglengda."

I veiledende retningslinjer for skoleskyss fra Brakar er skoleskyssen definert som:

"Som skoleskyss regnes den daglige skyssen mellom hjem og skole til skolens maksimale start- og sluttider".

Skoleskyss - Brakar 

Særlig farlig skoleveg eller riksveg som skoleveg

Foresatte som mener at barnet deres har rett på skoleskyss på grunn av særlig farlig eller vanskelig skoleveg, må søke Hol kommune om slik skyss.

Begrunnet søknad sendes kultur- og oppvekstetaten i god tid og søknaden behandles administrativt. Eventuell klage på administrativt vedtak sendes Statsforvalteren Oslo og Viken som fatter endelig vedtak.

Trygg Trafikk har laget en veileder om temaet ’’særlig farlig eller vanskelig skoleveg’’, den kan lastes ned ved å følge linken under:

Foreldre kan ikke reglene for sikring av barn i bil - Trygg Trafikk

Funksjonshemming, midlertidig skade eller sykdom

Elever med funksjonshemming, midlertidig skade eller sykdom, som har behov for skyss, har rett til gratis skyss:

  • Mellom hjem og skole
  • Til og fra skolefritidsordningen
  • Dersom de har behov for å reise hjem før skoledagen er over

Det er fylkeskommunen som har ansvaret for skyss til og fra skolen.

Søknad om permisjon fra pliktig undervisning

Vedtak om permisjon er et enkeltvedtak, jf. Forvaltningsloven (fvl.) §2. Vedtaket kan påklages, med en klagefrist på tre uker regnet fra det tidspunkt foresatte har mottatt brevet, jf. fvl. §§28 og 29. En eventuelt klage skal sendes til rektor. Endelig klageinstans er Statsforvalteren i Viken fylke.

Søknadsskjema finnes på skolenes hjemmesider.

Alarmtelefoner og nyttige nettsider for barn og unge

Trenger du noen å snakke med? 

Barn og unge kan kontakte Alarmtelefonen 116 111 på chat eller telefon hele døgnet dersom de trenger noen å snakke med, eller utsettes for vold, trusler, overgrep eller omsorgssvikt.

Alarmtelefon for barn og unge

Ung.no har samlet gode tjenester for deg som ønsker å chatte med noen nå. Velg tema og se hvilke tjenester som finnes. Når du klikker deg videre til tjenestene, så forlater du ung.no og går videre til en annen tjeneste.

Husk at du også kan sende inn spørsmål som vanlig til ung.no og få svar av fagpersoner.

Snakk med noen - Ung.no

Aktuelle lenker

Opplæringsloven

Barnehage og opplæring - Statsforvalteren