Informasjon om barnehageopptak
Barn som fyller ett år innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har rett til barnehageplass. Barn som fyller ett år i september, oktober eller november samme år, har rett til plass innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år, forutsatt at det er søkt om plass (jf. barnehageloven § 16). Retten til plass gjelder barn som er bosatt innenfor Hol kommunes grenser innen plassen tas i bruk.
I Hol kommune benyttes elektronisk søknadsskjema for å søke barnehageplass. Dette gjelder både ved hovedopptaket (søknadsfrist 1. mars) og ved søknad om plass utenom hovedopptaket i løpet av barnehageåret.
Det er viktig å sette opp flere barnehager i prioritert rekkefølge i søknaden, da det ikke alltid er mulig å oppfylle førstevalget. Tildelingen skjer i henhold til fastsatte opptakskriterier. Hvis det ikke er ledige plasser i de ønskede barnehagene, vil det bli tilbudt plass i en barnehage med ledig kapasitet.
Plasser som tildeles i hovedopptaket, gjelder fra oppstarten av det nye barnehageåret, som vanligvis er midten av august. Dersom det er behov for tidligere oppstart, må foresatte kontakte barnehagen som er tildelt plass. Tidlig oppstart i perioden fra 1. august til oppstart av barnehageåret avhenger av kapasiteten i den aktuelle barnehagen, og det er styreren som avgjør om dette er mulig
Søke plass eller endre eksisterende barnehageplass
Hovedopptaket har søknadsfrist 1. mars hvert år. Denne fristen annonseres i Hallingdølen og på kommunens nettside i begynnelsen av februar. Utenom hovedopptaket praktiseres løpende opptak.
Søknad om barnehageplass i Hol kommune gjøres gjennom Visma Flyt Barnehage Foreldreportal, uavhengig av om du søker plass i en kommunal eller privat barnehage. Dersom du ønsker å beholde eksisterende plass, trenger du ikke sende ny søknad.
Søknadsprosessen består av flere trinn hvor du fyller inn nødvendig informasjon.
For å ivareta sikkerheten krever innlogging tilgang til ID-porten. Informasjon om ID-porten og ulike innloggingsmetoder, inkludert opprettelse av MinID for de som ikke har BankID, finnes på Digitaliseringsdirektoratets nettside.
Når søknaden er ferdig utfylt og sendt inn, vil du motta en bekreftelse både på e-post og i din digitale postkasse, dersom du har en slik løsning. Det anbefales å bruke nettleserne Google Chrome eller Firefox for en best mulig opplevelse. Disse nettleserne kan lastes ned gratis.
Søke plass eller endre eksisterende barnehageplass her
Si opp eksisterende barnehageplass
Si opp eksisterende barnehageplass her
Permisjon fra plass i barnehage
Permisjon kan ikke innvilges før barnet har startet i barnehagen. Søknad om permisjon må sendes minst én måned før permisjonsperioden ønskes å starte. Ved langvarig sykdom kan permisjon gis, forutsatt at legeerklæring legges ved søknaden.
Alle permisjonssøknader behandles av administrasjonen i Kultur- og oppvekstetaten, i samråd med styreren i den aktuelle barnehagen. Dersom permisjon innvilges, betales det ikke for barnehageplassen i permisjonsperioden.
Søknaden kan sendes via e-post til postmottak i Hol kommune eller som brev til følgende adresse:
Servicetorget i Hol, Ålmannvegen 8, 3576 Hol
Søknad om permisjon fra barnehageplass
Informasjonshefte til foresatte som har barn som skal starte i barnehage
Informasjonshefte om barnehage i Hol
Behov for hjelp i forbindelse med opprettelse av søknad eller endring?
Dersom du har behov for hjelp med elektronisk søknad, eller har barn som ikke har norsk 11-sifret personnummer, ta kontakt med servicetorget i Hol kommune, på telefon 32 09 21 00.
Har du andre spørsmål angående barnehagesøknad, kontakt kultur- og oppvekstadministrasjonen:
Hege Espeli, Konsulent Kultur- og oppvekstetaten
Telefon 32 09 21 91
Bernt Ivar Hjelmsø, Barnehagefaglig rådgiver Kultur- og oppvekstetaten
Telefon 476 69 259