Helsestasjonen
Trekanten 2H, 3580 Geilo, Telefon 32 09 22 65. Helsestasjonen er åpen alle hverdager fra kl. 09.00 til 15.00.
Helsestasjon for ungdom er åpen for "Drop in" hver mandag fra kl 15.00-17.00.
Telefonen er betjent fra kl. 08.15 - 11.30 og fra kl 12.30-14.00.
Du kan også kontakte oss via DigiHelsestasjon. Dette er en sikker måte å kommunisere med oss på, og vi oppfordrer derfor våre innbyggere til å ta kontakt via Helsenorge.no. Via helsenorge.no kan du sende melding direkte til de som følger opp barnet/familien, be om time, avlyse timer eller be om nytt tidspunkt for kontrollen til barnet.
Tjenestebeskrivelse for helsestasjonstjenesten
Formål med tjenesten
Målet er å fremme folkehelse og trivsel, og forebygge sykdom. Samt opplysning om hva den enkelte selv kan gjøre for å fremme sin egen trivsel og sunnhet.
Hvem kan få tjenesten
Barn
Ungdom
Voksne
Tjenestens innhold
Helsestasjonstjenesten tilbyr (se egne tjenestebeskrivelser):
Svangerskapsomsorg
Beredskap- og følgetjeneste for gravide og fødende
Helsestasjon for barn 0-5 år
Skolehelsetjeneste
Helsestasjon for ungdom
Psykisk helse for barn og unge
Smittevern
Reisevaksiner og influensavaksiner
Helsetilbud til flyktninger og asylsøkere
Gruppetilbud ved behov, grupper for ungdom, foreldreveiledningsgrupper, grupper for barn av psykisk syke foreldre, gruppetilbud ved for eksempel sorg, skilsmisser og andre forhold etter behov
Hva du kan forvente av oss
Å bli møtt med respekt, høflighet og ærlighet
Å delta og få innflytelse i det som angår deg
Få hjelp og støtte ved små eller store problemer
Få veiledning i foreldrerollen
Få kunnskap om barns utvikling og helse
Få informasjon om og vaksine mot smittsomme sykdommer
Få informasjon om individuell plan (se egen tjenestebeskrivelse)
At taushetsplikten overholdes
At vi handler dersom barn lider nød
At vi samarbeider og formidler kontakt med andre tjenester
At vi kan tilby en samtale innen 14 dager når du tar kontakt
Vi dokumenterer det arbeidet som utføres i godkjent dokumentasjonssystem
Du får innsyn i journal i henhold til pasientrettighetsloven
Hva vi forventer av deg
At du deler dine kunnskaper og erfaringer med oss
At du sier hva du ønsker og hva du ikke er fornøyd med
At du bruker din fastlege ved sykdom og behandling
At du møter til avtale eller sier ifra hvis tiden ikke passer
Barn og ungdom kan snakke med oss om:
Vennskap, mobbing
Pubertet, ungdomstid og seksualitet/seksuell identitet
Kropp, følelser og tanker
Prevensjon, graviditet og fødsel
Kosthold og mat
Det du er redd for
Hvordan ta vare på helsen og unngå sykdom
Ensomhet og isolasjon
Rus
Foreldre/foresatte kan ta opp:
Oppdragelse av barn
Syn, hørsel og språkutvikling
Psykiske problemer, ensomhet, isolasjon og tristhet
Kosthold og ernæring
Hygiene
Samliv
Søvn
Prevensjon, graviditet, fødsel og amming
Rus
Barnets utvikling og vekst
Sorg og tap
Hvordan bevare helse og unngå sykdom
Praktiske opplysninger
Tjenesten er gratis.
Klageadgang
Hvis du ikke er fornøyd med tjenestens innhold, kan du anmode helsesøster, jordmor eller lege om å endre innholdet innen 4 uker. Dersom det ikke skjer, kan du klage direkte til fylkeslegen innen 3 uker (Pasientrettighetsloven). Du kan også kontakte pasient og brukerombudet Buskerud, telefon 32 23 52 00, om saker hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven.
Ansvarlig for tjenesten
Ledende helsesøster
Kontaktinformasjon
Geilo helsestasjon Trekanten 2 H 3580 Geilo
Tlf. 32 09 22 65
Forskrifter om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Lov om pasient- og brukerrettigheter