Renovasjonsordninger
Det er to forskjellige renovasjonsordninger:
- Bringeordning: Avfallet må leveres til avfallspunkt
- Henteordning: Seksjonerte bygg som har avfallsrom/molok hvor avfallet blir hentet
Utvidet henteavstand
Der det ikke er mulig å plassere dunkene 5 meter fra veien, kan du søke om å plassere dunkene inntil 10 meter fra veien. Søknad om å utvide avstand for å hente dunkene sendes Hallingdal Renovasjon IKS.
Søknadskjema og informasjon er på nettsiden til Hallingdal Renovasjon.
Gebyr for utvidet henteavstand vil bli belastet de som har fått godkjenning.
Større dunk
Trenger du større dunk kan du søke om dette til Hol kommune. For stor dunk betaler du 1,5 renovasjonsgebyr.
Søk om endring av renovasjons-abonnement
Ubebygde eiendommer med byggetillatelse
Ubebygde eiendommer med byggetillatelse betaler renovasjonsgebyr året etter at det er gitt igangsettingstillatelse.
Co2-avgift
Avgift på utslipp av klimagasser, herunder Co2-avgiften, er sammen med utslippskvoter myndighetens viktigste virkemidler for å sikre lavere utslipp av klimagasser.
Avgiftsplikten oppstår bl.a. ved innlevering av avfall til forbrenning i forbrenningsanlegg.
Hjemmekompostering
Husholdninger som komposterer matavfall kan få redusert renovasjonsavgift. Kriterier og mer informasjon om hjemmekompostering.