Et felles ansvar
Barnehagen og skolen er begge pedagogiske institusjoner for omsorg, danning, lek og læring. Selv om de har ulike samfunnsmandater, skal de begge bidra til en god start på livet og livslang læring.
Foresatte har hovedansvaret for barnets oppdragelse, men barnehagen, skolen og foresatte har et felles ansvar for at barnet møter skolen med trygghet, entusiasme og lærelyst.
Trygghet og sammenheng
Barn og foresatte skal kunne stole på at både barnehagen og skolen gjør sitt beste for å:
- skape trygghet og forutsigbarhet
- sikre sammenheng og kontinuitet i barnets utvikling og læring
- gi alle barn en god skolestart, tilpasset deres behov
Dette krever tett samarbeid:
- med barn og foresatte
- mellom ansatte i barnehage og skole
- og med relevante støtte- og hjelpetjenester ved behov
Tidlig innsats og god informasjonsflyt er viktig for å kunne følge opp barn som trenger ekstra støtte i overgangen.
Barnets stemme er viktig
Barns medvirkning og deltakelse er en viktig del av overgangsarbeidet. De skal bli hørt, få uttrykke sine tanker og forberedes på det som skal komme.