Tjenestebeskrivelse for trygghetsalarm
Formål med tjenesten
Brukeren bærer trygghetsalarmen på seg for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet dersom alarmen går. Skal bidra til å skape trygghet og sikkerhet i hjemmesituasjon.
Trygghetsalarmer kan installeres til analog telefon og mobil telefon
Om du har akutt behov for hjelp må du ringe 113
Tjenestens innhold
Du får kontakt med hjelpeapparatet hele døgnet
Hvem kan få tjenesten
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene. Den som får tildelt trygghetsalarm må av helsemessige grunner ha en høy risiko for å skade seg, og som følge av det være ute av stand til å tilkalle hjelp per telefon.
Trygghetsalarm tildeles etter vurdering av ditt funksjonsnivå, din sykdom og/eller din alder. Tjenesten er ikke lovpålagt.
Du har en alvorlig sykdom hvor behov for hjelp kan oppstå.
Du har en sykdom som hindrer deg i å betjene telefon/mobiltelefon.
Hva du kan forvente av oss
Du får informasjon, råd og veiledning etter behov.
Omsorgstjenesten tildeler trygghetsalarm etter kartlegging av din livssituasjon.
Kartleggingen skjer i samarbeid med deg.
Du får innsyn i saken etter Pasientrettighetsloven
Hva vi forventer av deg
Du søker selv om tjenesten.
Du forteller hva du ønsker og hva som er viktig for deg.
Du sier ifra hva du ikke er fornøyd med.
Du må gi oss opplysninger om din tilstand slik at vi kan yte deg hjelp.
Du må ha nøkkelboks ved inngangsdør.
Du må bære alarmsmykket hele tiden.
Du må kunne forstå og bruke alarmen.
Praktiske opplysninger
Kommunen kan kontaktes for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm, eller andre kan hjelpe deg hvis det er behov for det. Dersom en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Servicesenteret er behjelpelig med informasjon og utfylling av søknad. Du kan også kontakte omsorgstjenestene direkte.
Skjema for henvendelse om behov for helse- og omsorgstjenester
Betaling:
• Nøkkelboks er gratis.
• Betalingssatsene vedtas av kommunestyret hvert år i desember og gjelder fra januar påfølgende år. Det faktureres for hele måneder
Saksbehandlingstid
Henvendelser kan gjøres skriftlig eller muntlig. Alle søknader/henvendelser behandles fortløpende. Senest innen en måned vil du motta svar eller en orientering om forventet saksbehandlingstid, jf. forvaltningsloven § 11 a.
Klageadgang
Vedtak om helse- og omsorgstjenester kan påklages etter helse- og omsorgstjenesteloven. Informasjon om klageadgang finner du vedlagt vedtaket ditt. Du kan også kontakte pasient og brukerombudet i Buskerud, telefon 32 23 52 00, vedrørende saker hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven.
Ansvarlig for tjenesten
Avdelingsleder hjemmetjenesten
Kontaktinformasjon
Åpningstider: 09.00 – 15.00, mandag – fredag
Postadresse: Hol kommune, Servicetorget, Ålmannvegen 8, 3576 Hol
Sentralbord: 32 09 21 00 Telefaks: 32 09 21 10
E-post: postmottak@hol.kommune.no