Tjenestebeskrivelse for støttekontakt
Formål med tjenesten
Støttekontakten tilbyr bl.a. sosialt samvær etter behov og følge (ledsagelse) til ulike fritidsaktiviteter. Fritidstilbudet skal baseres på den enkelte brukers ønsker, behov og forutsetninger. Tjenesten skal bidra til å dekke ditt behov for sosialt samvær og mulighet for en meningsfull fritid. Tjenesten kan organiseres på tre måter:
Individuell støttekontakt
Deltakelse i en aktivitetsgruppe
Individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon
Hvem kan få tjenesten
Personer som har en fysisk eller psykisk funksjonshemning, sosiale problemer, eller som trenger hjelp til å få en meningsfull fritid, kan søke tjenesten.
Tjenestens innhold
Støttekontakten skal
-følge til ulike arrangementer og aktiviteter ut fra dine interesser.
-være en god lytter og kunne gi vennskapelige råd når det er ønsket.
-ta initiativ til og foreslå ulike aktiviteter i samarbeid med deg.
Hva du kan forvente av oss
Vedtak fattes ut fra kartlagte behov og vurdering av et samlet tjenestetilbud for deg.
Det opprettes avtale med støttekontakten ut fra vedtakets innhold.
Du og støttekontakten bestemmer selv hva tiden skal brukes til, men innenfor oppdragets rammer.
Støttekontakten er informert om sin rolle og sine plikter.
Støttekontakten har taushetsplikt.
Hva vi forventer av deg
Du betaler for deg selv ved ulike arrangementer og aktiviteter.
Støttekontakten får beskjed av deg i god tid dersom avtaletidspunktet må endres.
Du gir uttrykk for hva du ønsker å bruke tiden til sammen med støttekontakten.
Du tar del i kartleggingssamtale før vedtak fattes og evalueringssamtaler etter at vedtaket har trådt i kraft.
Praktiske opplysninger
Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Tjenesten er gratis, men du som trenger støttekontakt, må selv betale egne utgifter. Rammene for oppdraget (målsetting, antall timer, kjøreordning, utgiftsdekning) er beskrevet i vedtaket ditt og i oppdragskontrakt til støttekontakten. Saksbehandlingstid Alle søknader besvares senest innen en måned, jf. Forvaltningslovens § 11 a. Dersom du innvilges støttekontakt, men vi ikke finner egnet person for øyeblikket, vil du få et vedtak som sier at du får innvilget støttekontakt, men må vente til egnet person er funnet.
Klageadgang
Vedtaket om støttekontakt kan påklages i henhold til Helse- og omsorgstjenesteloven. Sammen med vedtaket vil du motta klageskjema med veiledning om hvordan du kan klage.
Fristen for å klage er fire uker fra du mottok vedtaket.
I klagen beskriver du hvilket forhold du klager på og begrunner dette. NAV Hol kan gi veiledning ved behov.
Send klagen til den instansen som fattet vedtaket. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer
Dersom vedtaket ikke blir endret, blir klagen videresendt til Fylkesmannen i Buskerud. Du kan også klage på selve utførelsen av helsetjenesten du mottar.
Send klagen til den instansen som yter tjenesten, slik at saken gis mulighet til å bli løst på laveste nivå.
Dersom klagen blir avvist, eller NAV Hol mener at rettighetene dine er oppfylt, videresendes klagen din til Fylkesmannen i Buskerud.
Ansvarlig for tjenesten
Tjenestetildeling og samordning / helse og omsorgsetaten
Kontaktinformasjon
Åpningstider: 09.00 – 15.00, mandag – fredag
Postadresse: Hol kommune, Servicetorget, Vesleslåttvegen 13, 3580 Geilo
Sentralbord: 32 09 21 00 Telefaks: 32 09 21 10 E-post: postmottak@hol.kommune.no
Dato oppdatert
01.09.16
Støttekontakten tilbyr bl.a. sosialt samvær etter behov og følge (ledsagelse) til ulike fritidsaktiviteter. Fritidstilbudet skal baseres på den enkelte brukers ønsker, behov og forutsetninger. Tjenesten skal bidra til å dekke ditt behov for sosialt samvær og mulighet for en meningsfull fritid.