Hol kommune

Nasjonalparkkommunen

  Kontrast   English    Kart   Nettstedskart   Tekststørrelse   Kontakt oss

Friskliv

 

Tjenestebeskrivelse - Friskliv

Friskliv skal være en lokal utviklingsaktør for folkehelse i kommunen, og har sitt utspring i partnerskapsavtalen mellom kommunen og Buskerud fylkeskommune.

Prioriterte kompetanse- og satsningsområder

  • Fysisk aktivitet
  • Kosthold
  • Røykeslutt
  • Aktivitetsveiledning
  • Psykisk helse

Friskliv - for hvem?

Friskliv er for personer med behov for endringer i levevaner / helseadferd, enten gjennom henvisning fra helsepersonell eller på eget initiativ. Du trenger ikke være syk eller ha en diagnose for å benytte deg av tilbudet.

Hvorfor Friskliv?

  • Du får hjelp og støtte til en bedre livsstil
  • Du får individuell rettledning og motivasjonssamtale
  • Tilbudet er individuelt tilpasset, men gir også fellesskap
  • Du får ulike tilbud innen fysisk aktivitet, samt kostholdskurs og røykesluttkurs
  • Trening på Friskliv er et lavterskeltilbud, og er lagt opp sånn at alle kan delta i sitt tempo

Aktivitetsplan

Her finner du aktivitetsplanen for 2017

Barn og fysisk aktivitet

Barn har godt av å være i aktivitet.

I Norge er anbefalingene for barn minimum 60 minutter fysisk aktivitet om dagen. Fysisk aktivitet vil si «all kroppsbevegelse utført av skjelettmuskulatur som øker energiforbruket», altså all tid som barnet ikke sover eller er i ro.

Aktiviteten kan være spontan, planlagt eller organisert. I tillegg bør den være allsidig slik at både kondisjon, hurtighet, bevegelighet, muskelstyrke, reaksjonstid og koordinasjon blir utfordret og utviklet.

Vårt samfunn stiller stadig mindre krav til fysisk aktivitet i hverdagen.

Trykk her for tips til lystbetont lek og trening for barn.

Frisklivsresept

Om resepten:

  • En reseptperiode er på 3 mnd.
  • Inkluderer Helsesamtale 1 og 2, samt oppfølgingssamtale
  • Tilpasset aktivitet i perioden
  •  Fysisk form test, og retest (UKK-gåtest)
  •  Funksjonsmåling (Coop/Wonca test)
  •  Eventuelt temaundervisning og sosiale samlinger

Hvem kan henvise:

  • Lege
  •  Helsestasjon
  • Psykisk helse
  •  NAV
  •  Fysikalske avdeling

Røykeslutt

Røyketelefonens nummer er: 800 400 85

Når man røyker, utsettes kroppen for gifitige kjemikalier som finnes i røyken. Når man derimot klarer å slutte og røyke, setter kroppen igang et fantastisk reparasjonsarbeid som fortsetter i årevis.

Allerede etter kort tid opplever man ny livsglede, bedre selvtillit og økt prestasjonsevne. Har du problemer med ryggen av og til? Det kan skyldes dårlig blodsirkulasjon. Det er godt mulig at du blir kvitt ondet når du slutter å røyke og blodsirkulasjonen blir bedre. Det kan også bero på endret livsstil, for eksempel mer mosjon.

Når man slutter å røyke begynner kroppen umiddelbart å reparere skadene den er blitt påført gjennom røykingen.

  •  Etter 20 minutter synker blodtrykk og puls til det normale
  •  Etter 8 timer blir mengden kullos i blodet normalt
  •  Etter 2 døgn blir lukte- og smaksevnen bedre
  •  Etter 3 døgn blir musklene rundt luftrørene avslappet og det blir lettere å puste
  •  Etter 2 uker blir blodforsyningen bedre
  •  Etter 3 måneder øker lungekapasiteten med opptil 30 prosent

Et kinesisk ordspråk sier: "hvis du tenker for lenge på neste skritt, kommer du til å tilbringe livet på ett ben". Bestem deg for å slutte. De fleste som klarer å slutte å røyke har et par forsøk bak seg fra før. Sjansen øker faktisk jo flere ganger du har prøvd, stikk i strid med den forventningen de fleste røykere har.

Fem kjappe tips til deg som vil slutte å røyke:

  1. Ring røyketelefonen på 800 400 75 for individuell veiledning som hjelper deg til å lykkes
  2. Bestill gratis "guide til røykfrihet" hos røyketelefonen
  3. Snakk med fastlegen din og få råd om hvordan du kommer i gang
  4. Meld deg på røykesluttkurs
  5. Gå til apoteket hvor du kan få råd om nikotinerstatningspreparater

Kommende kurs oppdateres.